Kampania edukacyjno-informacyjna Woda wolna od butelek, której celem jest promocja racjonalnego podejścia do opakowań jednorazowych wśród mieszkańców, instytucji miejskich oraz firm w polskich miastach.
Woda – z kranu. Butelki – zwrotne. Opakowania – wielorazowe. Od października 2014 do stycznia 2016 r. realizowaliśmy projekt promujący racjonalne i innowacyjne podejście do kwestii opakowań w polskich miastach.
Kartony, torebki, tacki, folie, puszki i butelki – wraz ze wzrostem konsumpcji, rośnie ilość zużytych (najczęściej jednorazowych) opakowań. Symbolicznym przykładem obrazującym ten problem, jest woda butelkowana, której sprzedaż w Polsce stale się zwiększa (nawet o kilka – kilkanaście proces w skali roku). Już dziś statystyczny Polak/Polka wypija ok. 90 litrów wody butelkowanej rocznie.
Dlatego celem kampanii edukacyjno-informacyjnej „Woda wolna od butelek. Kształtowanie proekologicznych postaw konsumenckich w zakresie zmniejszania korzystania z wody w opakowaniach jednorazowych”, była promocja racjonalnego podejścia do opakowań jednorazowych wśród mieszkańców, instytucji miejskich oraz firm w polskich miastach.
Podczas zaplanowanych działań sprawdziliśmy m.in.:
- czy Polacy piją wodę z kranu?
- co zrobić, aby na rynku było więcej opakowań zwrotnych i wielorazowych?
- w jaki sposób miasta i firmy radzą sobie z gospodarowaniem opakowaniami?
- gdzie szukać inspiracji i innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze?
Zrealizowaliśmy:
- badanie na temat podejścia polskich konsumentów do wody w opakowań (01.2015);
- badanie stosunku lokali gastronomicznych do podawania wody z kranu klientom (patrz raport);
- edukacyjną stronę internetową poświęconą tematyce wpływu opakowań na środowisko przyrodnicze (03.2015);
- akcję mapowania punktów gastronomicznych, w których można zamówić wodę z kranu;
- warsztaty wypracowywania innowacyjnych sposób gospodarowania opakowaniami w polskich miastach i firmach z wykorzystaniem Piramidy VISIS (05.2015 oraz 11.2015);
- 3 edycje kursu Wyzwania Zrównoważonego Rozwoju (maj 2015 oraz listopad 2015) poprzedzone e-learningiem.
Pilotażowe działania objęły Kraków, Łódź i Warszawę.
Promocja picia wody z kranu, obok propozycji wprowadzania butelek zwrotnych i wielorazowych, stanowi oś naszej współpracy z samorządami, wodociągami, przedsiębiorstwami oczyszczania oraz producentami wód i opakowań.
Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.