Edukacja

Woda wolna od butelek

Kampania edukacyjno-informacyjna Woda wolna od butelek, której celem jest promocja racjonalnego podejścia do opakowań jednorazowych wśród mieszkańców, instytucji miejskich oraz firm w polskich miastach.

Woda – z kranu. Butelki – zwrotne. Opakowania – wielorazowe. Od października 2014 do stycznia 2016 r. realizowaliśmy projekt promujący racjonalne i innowacyjne podejście do kwestii opakowań w polskich miastach.

Kartony, torebki, tacki, folie, puszki i butelki – wraz ze wzrostem konsumpcji, rośnie ilość zużytych (najczęściej jednorazowych) opakowań. Symbolicznym przykładem obrazującym ten problem, jest woda butelkowana, której sprzedaż w Polsce stale się zwiększa (nawet o kilka – kilkanaście proces w skali roku). Już dziś statystyczny Polak/Polka wypija ok. 90 litrów wody butelkowanej rocznie.

Dlatego celem kampanii edukacyjno-informacyjnej „Woda wolna od butelek. Kształtowanie proekologicznych postaw konsumenckich w zakresie zmniejszania korzystania z wody w opakowaniach jednorazowych”, była promocja racjonalnego podejścia do opakowań jednorazowych wśród mieszkańców, instytucji miejskich oraz firm w polskich miastach.

Podczas zaplanowanych działań sprawdziliśmy m.in.:

  • czy Polacy piją wodę z kranu?
  • co zrobić, aby na rynku było więcej opakowań zwrotnych i wielorazowych?
  • w jaki sposób miasta i firmy radzą sobie z gospodarowaniem opakowaniami?
  • gdzie szukać inspiracji i innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze?

Zrealizowaliśmy:

  • badanie na temat podejścia polskich konsumentów do wody w opakowań (01.2015);
  • badanie stosunku lokali gastronomicznych do podawania wody z kranu klientom (patrz raport);
  • edukacyjną stronę internetową poświęconą tematyce wpływu opakowań na środowisko przyrodnicze (03.2015);
  • akcję mapowania punktów gastronomicznych, w których można zamówić wodę z kranu;
  • warsztaty wypracowywania innowacyjnych sposób gospodarowania opakowaniami w polskich miastach i firmach z wykorzystaniem Piramidy VISIS (05.2015 oraz 11.2015);
  • 3 edycje kursu Wyzwania Zrównoważonego Rozwoju (maj 2015 oraz listopad 2015) poprzedzone e-learningiem.

Pilotażowe działania objęły Kraków, Łódź i Warszawę.

Promocja picia wody z kranu, obok propozycji wprowadzania butelek zwrotnych i wielorazowych, stanowi oś naszej współpracy z samorządami, wodociągami, przedsiębiorstwami oczyszczania oraz producentami wód i opakowań.

Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Poprzedni projekt
Wszystkie
Następny projekt